HTML

hattrickmania

Címkék

Friss topikok

2007.07.15. 20:27 Nagyzee

Mennyivel lesz több pénzünk? Számoljunk!

Csak holnap kerülnek bejelentésre a meccsmotort és a játékosok fejlődését érintő változások, de a gazdasági változásokról szóló cikk már megérkezett, így nem árt, ha egy kicsit utánaszámolunk, mennyit nyertünk a nagy pénzosztáson.

Az világos, hogy most igen jelentős lépéseket tettek a HT-k, hatásaiban sem a 4%-os szponzorpénz emeléshez hasonlatosakat. Cselekedni kellett, mert már nem csak az irritáló játékospiaci defláció borzolta a kedélyeket, az elmúlt szezonban immár az átlagos klubcsapat is veszteséget termelt. 1 szezon alatt 20%-kal csökkent a játékban lévő pénz mennyisége főleg a fizetések elszabadulása miatt. Természetesen ebben mi is hibásak vagyunk, sőt elsősorban mi. A játék úgy lett kialakítva, hogy a fizetések jelentsék a korlátot, ne az edzés. Mi viszont ennek ellenére túledzettük a játékosainkat. Általános jelenség, hogy a csapatok a hierarchiában náluk fentebb lévő csapatok számára edzenek. Egy piramisszerűen felépülő rendszerben ez nem éppen logikus cselekedet, mely óriási túlkínálathoz vezet a fentebbi szinteken. Másrészt a multiskilles játékosok sem terjedtek el igazán, tele van a piac egyetlen jelentős tulajdonsággal rendelkező, alig valamit érő játékosokkal.

A piac talán képes lett volna önmagát korrigálni, de ez egy hosszú és fájdalmas folyamat lett volna, aminek a végén sokkal kevesebben maradunk, miután az irracionálisan, rosszul menedzselt csapatok szépen csődbementek volna. A HT-k inkább mentőövet dobtak a csapatoknak, amellyel a felszínen maradhat a többség és a játék, amíg a játék dinamikáját megváltoztató, lényegi reformok (pl. meccsmotor, játékosok fejlődésének módosítása) kifejtik hatásuk.

De akkor nézzük, hogy miből kell főzni, miközben a lényeges változások bevezetésére várunk! A részletesebb számítást egy harmadosztályú középcsapatra fogom elvégezni (mert nekem ugye olyan van), de úgy, hogy mindenki könnyen behelyettesíthesse a számára szükséges értékeket.

Először is a heti alapfizetések csökkenek 50 eFt-tal. 20 fős kerettel számolva ez heti 1 milliós nyereség, egy szezon alatt összesen 16 millió. Ez a változás nyilván a kezdőknek jelenthet nagy segítséget, ill. inkább globálisan eredményez jelentős megtakarítást, egy felsőbbosztályú csapatnál a hatása alig észrevehető. Hasonlóan a kezdők megsegítésére szolgál a szponzorpénzek heti 2000 eFt-tal való növelése osztálytól függetlenül. Ezzel egy szezon alatt 32 milliót nyerünk.

További jelentős változás az, hogy a következő szezontól a 16. héten nem kell bért fizetni a játékosoknak. Ez olyan, mintha a fizetések 6,25%-kal csökkentek volna. És még az a kellemes hatása is megvan a dolognak, hogy átsegíti a csapatokat a holtszezonon. Felsőbb osztályokban sokaknak komoly problémát jelentett ennek a meccsbevételek nélküli időszaknak az átvészelése, ami kihatással volt a piacra is. Egy harmadosztályú középcsapat kb. 60-70 milliós fizetéseket tud kigazdálkodni. Én egy 60 milliós megtakarítással fogok számolni a változásból kifolyólag.

Felsőbbosztályú csapatok számára a másik fontos változás a jegyárak 20%-os emelkedése. Ha úgy számolunk, hogy a meccsre kilátogató szurkolók 62.5, 25, 10 ill. 2.5 százaléka választja az egyes helytípusokat, akkor átlagosan +1 szurkoló +1.445 eFt bevételt jelentett eddig. Ezután ez az érték +1.734 eFt lesz. Egy harmadosztályú középcsapat átlagosan kb. 55 ezer nézőre számíthat meccsenként. (Mindenkinek ajánlom, hogy csináljon egy kisebb felmérést mondjuk az előző szezon alapján az általa várt helyen végzettek egy kisebb mintáján, hogy lássa kb. mennyi nézőre számíthat. Ha pl. a 4. helyre várod magad a IV. osztályban, nézd meg 10 olyan csapat hazai nézőszámait az előző szezonból, akik a 4. helyen végeztek!) Eddig ez 7*55000*1.445 eFt bevételt jelentett. Ennek a 20%-a 111 265 eFt. A kupában szintén 20%-kal nagyobb bevételekre számíthatunk, de ezt elég nehéz számolni, így most egyszerűen eltekintek ettől.

Összesen tehát egy olyan csapat mint az enyém kb. 16+32+60+111 = 219 millió Ft plusz bevételre számíthat a következő szezonban. Ha nem költünk többet, ennyivel nő a profit. Ha viszont pl. fizetésekre költjük ezt a pluszbevételt, azt kapjuk, hogy több mint 13.5 millió forinttal nagyobb heti fizetéseket tud állni a csapat. És ez inkább egy alsó becslés volt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy igen nagy hatásúak a változások. Az NB1-es csapatok fizetésre fordítható kerete pl. nagyjából 20 millió forinttal nőhet.

A végén még annyit jegyeznék meg, hogy mivel a bevételeken belül nő a meccsbevételek relatív nagysága a szponzorpénzekéhez képest, így a feljutás vonzósága sajnos jelentősen csökkent.

Mindenkinek jó számolgatást, és sok sikert a költségek megfelelő "belövéséhez"! Azt hiszem, mindannyiunk érdeke, hogy a lehető legtöbben lássák át rendesen a saját csapatuk anyagi helyzetét, gazdasági lehetőségeit.

12 komment

Címkék: gazdaság reform kérdés


A bejegyzés trackback címe:

https://hattrickmania.blog.hu/api/trackback/id/tr79118484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyzee 2007.07.15. 21:27:36

Ja, igen. Kihagytam, hogy másoktól is várom a hasonló kalkulációkat. Szóval aki végzett ilyen számítást, az nyugodtan kommentelje be ide!

Amit fontos lenne beírni: hanyadik osztályban vagy, kb. hogy fogsz szerepelni (topcsapat, középcsapat, kiesés ellen harcolsz), ehhez kapcsolódan mekkora átlagos nézőszámmal számolsz, és hogy mekkora volt a változások előtt az eltartható összfizu úgy nagyjából a szinteden.

Aztán jöhet az ebből kijövő extra bevétel ill. az, hogy mennyivel nőhet a fizetési kereted, ha az extra forrásokat erre költöd.

Remélem, lesz még egy pár eredmény különböző szintű csapatoktól, hogy átfogóbb képet kaphassunk.

Marcello_Lippi 2007.07.16. 02:07:09

Én ötöd osztályban tartózkodom, mint középcsapat. Tavaly a 7 hazai mérkőzésemből 5 alkalommal volt teltházam (30000) és 2 esetben 26 193 illetve 29 683 ezer néző látogatott ki a meccsekre, tehát átlagosan 29 410 néző jelent meg tavaly. A bevétel 292 532 millió volt. A 20%-os jegyáremelkedések következtében ez az összeg 351 038 millió lett volna tavaly, azért tavaly, mert a következő idényben kissé eltérhet a nézők száma és ez által a bevétel végösszege. Így tehát +58 506 millió Ft-al rendelkezhettem volna több pénzel ezen idény végén.
Jelen pillanatban 20 játékossal rendelkezem, keresetük összesen 28 129 millió Ft, ennyi lenne a következő szezonban a játékosok fizetése hetente és ekkora volt a változások előtt az eltartható összfizetés, így ezzel számoltam a következő idényre. Mivel a következő szezontól a 16. héten nem kell bért fizetni a játékosoknak így a 450 064 millió Ft helyett 421 935 millió Ft-ot kellene csak kifizetnem egy szezonban a játékosok bérére, tehát megtakarítok értelem szerűen 28 129 millió Ft-ot.
Összesen tehát egy olyan csapat, mint az enyém kb. 16+32+28 129+58 506 = 86 683 millió plusz bevételre számíthat a következő szezonban. Ha nem költök többet, ennyivel nő a profitom. Ha viszont pl. fizetésekre költeném ezt a pluszbevételt, azt kapjuk, hogy több mint 5.4 millió forinttal nagyobb heti fizetéseket tud állni a csapatom.

Marcello_Lippi 2007.07.16. 02:10:39

Természetesen eFt-ról van szó a "millió" helyett. ;)

Nagyzee 2007.07.16. 02:46:22

Köszi.:)

Amúgy megfelelnek a nyers adatok is. Úgy neked is gyorsabb, és talán könnyebben át is tekinthető...

Így pl. talán informatívabb:

Szint: V. osztály, középcsapat
Várható átlagos nézőszám: 29 410
Várható extra jegybevétel: 58.5 millió Ft
Vállalható fizetés a változások előtt: 28 millió Ft/hét

Extra bevétel: 16+32+28+58.5 = 86.5 millió Ft
Extra fizetési keret: 86.5/16 = 5.4 millió Ft


(Megjegyzés: a számolási mód, amit a cikkben választottam egy kicsit talán pontatlan, de biztosan elég jó közelítő értéket ad. Pl. az eggyel kevesebb fizetés nem + bevétel, hanem kevesebb kiadás, akárcsak az 50 eFt-os fizetéscsökkenés.)

Marcello_Lippi 2007.07.16. 10:59:51

Igen, hát hajnali kettőkor, erre még volt erőm:D
Amúgy a kis pontatlanság mellőzhető, így is látható, hogy ezek a + összegek segíthetnek nagyon is, főleg a drágább játékosok megtartásában.
Ma kiderül a 2. vezércikkben, mi vár még ránk:)

gyorijo 2007.07.16. 15:52:34

Szint IV. középcsapat

Várható átlagos nézőszám: 49,000
Várható extra jegybevétel: 69,000 mFt
(még úgy is, hogy az előző szezonban teltházaim voltak)
Fizetés: 48,525mFt
(eddig 41,906mFt volt)

Extra bevétel: 16+32+48,5+69=165,5mFt
Extra fizetési keret: 10,3mFt

Nagyzee számításait figyelembe véve.

Quietly Confident 2007.07.17. 01:27:59

kis szerencsével szorozhatjuk az átlagnézőszámot 7+2\3-dal is, beleszámolva egy otthoni kupameccset. plusz ugye az idegenbeliekből szerzett egyharmadok is nőnek 20%-kal.

Nagyzee 2007.07.17. 05:02:08

Igen, írtam is, hogy azt most csak az egyszerűség kedvéért hagytam ki. A kupára a legnehezebb előre tervezni ugyanis...

Amúgy éppen most néztem, hogy az edzésen (játékosok fejlődése) és a játékosok értékvesztésén (defláció) kívül mindent beleszámítva kb. 40 milliós pluszban zártam az évet. Nem valami sok, de legalább fejlődik a csapat...

blaskoa 2007.07.17. 09:24:34

Érdekes téma.

Az extra fizetési keretnél nem lenne elég 15-tel osztani?

sarkanyfuarus 2007.07.17. 09:55:15

Feljutó a IV. osztályba

Várható átlagos nézőszám: 47760
várható extra meccsbevétel:96618
(ezek az előző szezonra nézve 53177 és 107577)
Fizetések az előző szezonban: 37069
Vállalható fizu az előző szezonban: 45319
Vállalható fizu ebben a szezonban
56670

extra bevétel:181618
extra fizetési keret:11312

Nagyzee 2007.07.17. 19:28:16

blaskoa:

Nem lenne elég. Ezen én is gondolkoztam, de arra jutottam, hogy 16-tal kell osztani, mert amúgy tulképp kétszer számolnánk az egy hetivel kevesebb fizetés nyereségét. Ugyanis az egyszerűség kedvéért bevettem egyszer a számításba, mint extra bevételt.


Amúgy egy pontosabb számítás így nézne ki:

Mennyi volt az eltartható fizu az előző szezonban?
Pl. 60 millió

Akkor össz. mennyi volt, amit fizetésre fordíthattál?
16 * 60 = 960 millió.

Mennyit fordíthatnál idén a fizetésre?
960 millió (feltételezzük, hogy változások nélkül ugyanannyit - ez persze nem igaz feljutás/kiesés vagy lényegesen jobb/rosszabb várt szereplés esetén) + 32 millió (szponzorpénz) + 111 millió (extra bajnoki bevétel) = 1103 millió

Mennyi lehet a heti fizetés?
1103 / 15 = kb. 73.5 millió
(Itt már 15-tel kell osztani, hogy számítson az eggyel kevesebb fizetési hét.)

Ezzel a számolási móddal azt kapom, hogy én pl. 13.5 millióval nagyobb fizetést fogok tudni állni. De mivel a tavaly 60 milliós összfizetésű keret ceteris paribus idén csak kb. 59 milliós lenne (a -50 eFT-ok miatt), így valójában 14.5 milliót nyerek.

Tehát a leegyszerűsített, pontatlanabb számolási módom egy kicsit alulbecsülte a nyereséget. Ami jobb, mintha felülbecsülte volna.

csardee 2007.07.25. 14:26:00

Számomra a leglényegretörőbb változtatás, a stadionépítési ktg-k és a jegyárak változása.
Számításaim szerint, (amit az egyszeri 2000 eft nélkül és a 62.5, 25, 10, 2.5 elosztással számoltam) a régi rendszerben a stadion építési költsége 13,62 teltházas meccs alatt (kb 2 szezon) térült meg, szemben a mostani rendszer 8,4 meccses megtérülésével.

Leginkább annak a 6 meccsnek az extra profitjára gondolok, ami a zsebemben azáltal, hogy a megtérülési idő megfeleződik.

Ez nálam konkrétan (30-ról 40ezerre bővitek) 6*13150=78900 eft-t jelent.

Amennyiben csak a stadion építési ktg-re vetítem, és az extraprofitot összeadom az építési ktg csökkentés összegével(42250 eft) 121150 eft-tal lesz olcsóbb a stadionbővítésem. Konkrétan 169000 eft (régi ár) helyett 47850 eft- ba kerül a második év végén.
(A számításaimnál végig teltházat vettem figyelembe)
süti beállítások módosítása